Kalendarz, imieniny

Poniedziałek 17 Grudnia 2018 r.  
Imieniny: Floriana, Olimpii, Jolanty

Nawigacja

Archiwum   /   

Wyszukiwarka

Treść strony

Port rolniczego zaplecza

Przez wiele kolejnych lat kołobrzeskiemu portowi nie udawało się przekroczyć granicy 150 tys. t. I oto w ub. r. przez port przeszło 164,3 tys. t towarów oraz zwinęło tam 148 statków towarowych. Ważne  są zmiany w strukturze towarów: prawie o 30% wzrosły przeładunki najbardziej opłacalnej drobnicy a o 10% zmniejszyły się obroty towarów masowych. Po wyjątkowo słabych przeładunkach zbóż w 2004 r., w ub. r. wzrosły one aż o 79,9% (głównie rzepaku i zbóż)


Wyraźnie zaktywizował się eksport Wynika z tego, że gospodarka w regionie koszalińskim, słupskim i szczecińskim notuje ożywienie - mówi Wiesław Grzesznik, kierownik portu handlowego Polskiej Żeglugi Bałtyckiej w Kołobrzegu.


Świadectwem tych przemian są przede wszystkim przeładunki produktów rolnych.


Po zniesieniu barier celnych z Unią Europejską, wzrasta eksport rzepaku, pszenicy żyta, pszenżyta. Natomiast w poprzednich latach dominował import komponentów pasz dla zwierząt: soi i kukurydzy. Poprawa sytuacji rolnictwa w najbliższym otoczeniu portu uwidacznia się też w imporcie nawozów mineralnych, fosforanu, mocznika z Estonii, dolomitu z Norwegii, wapna nawozowego z Danii i Niemiec. Na wozy z Norwegii i Estonii są dostarczane Jako drobnica, w workach o wadze 500 kg. Zaś skutkiem poszanowania odpadów drzewnych jest eksport do Danii brykietów opałowych z trocin dostarczanych z zakładów w Stepnicy, Goleniowie i Białym Borze. Miejscowym surowcem jest tez torf ogrodniczy z Cerkwicy pod Gryficami, eksportowany do Holandii i Niemiec. Nowością w dziejach portu Kołobrzeg są przeładunki ponad gabarytowych skrzydeł wież elektrowni wiatrowych, które montowane są koło Tymienia, przy drodze z Koszalina do Kołobrzegu. Do portu zawinęło już 9 statków z tym ładunkiem, a spodziewane jest przybycie kolejnych kilku dziesięciu.


Po kilkuletniej przerwie, do Kołobrzegu wracają też statki z rybami z importu. Poprzednio dostarczano tą drogą surowce rybne dla Superfishu w Kukinii k. Ustronia Morskiego, ale po przejęciu fabryki przez Norwegów, statki z rybami skierowano do Świnoujścia. W ub. r. port PŻB przyjął dwa statki z 1900 t dorszy. Zakłady przetwórstwa rybnego na ten rok zapowiadają znacznie większe partie ryb z importu. Po prostu, nasze przetwórstwo sprowadza aż 70% surowców rybnych.


Należy jednak pamiętać, że w porcie w Kołobrzegu obowiązują drastyczne ograniczenia, ze względu na uzdrowiskowy status miasta. Nie wolno przeładowywać towarów sypkich, pylących, uciążliwych dla środowiska naturalnego (np. węgiel, cement).


Co ciekawe, port zanotował w ub. r. znaczący wzrost obrotów drobnicy, choć przez kilka miesięcy odmawiał przyjmowania statków z drobnicą To ze względu na rozbiórkę starego, małego magazynu drobnicowego i montaż nowego, który trwał dwa miesiące (został otwarty w październiku).


W tym roku musimy postawić następny magazyn, by znacznie zwiększyć przeładunki drobnicy - deklaruje szef portu kołobrzeskiego. Zaskakujące jest to, ze 95-98% towarów trafia do i wyjeżdża z portu na ciężarówkach. Transport kolejowy jest marginesowy. Głównie dlatego, że firmy eksportujące i importujące znajdują się niedaleko portu, na Pomorzu Środkowym i Zachodnim.


artykuł zamieszczony w dwutygodniku "NAMIARY na morze i handel" nr 2/2006

« wstecz

Dane kontaktowe

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg         Polityka prywatności
adres spółki: ul. Portowa 41, 78-100 Kołobrzeg
email: zpmkolobrzeg@post.pl www: http://www.zpm.portkolobrzeg.pl
Copyright © ZPM Kołobrzeg 2011
Wszelkie prawa zastrzeżone
powered by netadmin 7.01